Introductie

Het Lectoraat Innovatieve Visualisatie Technieken [IVT] richt zich binnen de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en daarbuiten op het gebruik van innovatieve visualisatie technieken in het artistieke en culturele domein en de relevantie daarvan voor het hoger kunstonderwijs. Yolande Kolstee is de lector en zij wordt ondersteund door assistent onderzoekers Reba Wesdorp en Mariana Kniveton, projectmedewerker Imke van den Ende en webmaster/grafisch ontwerper Esmé Vahrmeijer.

Innovatieve visualisatietechnieken zijn technieken die relatief nieuw zijn: Augmented Reality (AR), 3D scan- en 3D printtechnieken en computergestuurde textielbewerking machines (borduren, naaien, weven). Buiten het kunstonderwijs wordt er momenteel in toenemende mate belang gehecht aan het gebruik van nieuwe computergestuurde visualisatie- en productie methoden. Dit zijn gebieden zoals architectuur, productontwerp en serious gaming, en in mindere mate autonome kunst.

Binnen het Lectoraat wordt nagedacht over de volgende stellingen:

  • Digitale technieken moeten in het curriculum van iedere studierichting/opleiding anders missen studenten de aansluiting met wat er buiten de academie gaande is

  • Elke student moet minstens een keer iets digitaal ontwerpen

  • Analoge kunst is vooral een zender (publiek kijkt naar schilderij/luistert naar opera) terwijl digitale kunst meer interactief is (publiek kan foto's en muziek enz. aanpassen en veranderen)

  • Digitalisering binnen het kunstonderwijs zorgt voor interactie en co-creatie, en is locatie- en tijdsonafhankelijk.

  • Game-ontwikkelaars zijn een nieuw soort kunstenaars

  • Remediatie en cross-overs zijn mogelijk met behulp van digitale technieken